کد مطلب: 205597
سخنگوي کميسيون عمران مجلس: سازمان بازرسي از دو سال قبل به پروژه متروپل ورود کرده است
تاریخ انتشار : 1401/03/07 12:38:33
نمایش : 772
عبدالجلال ايري با بيان اينکه سازمان بازرسي از حدود دو سال قبل به پرونده متروپُل ورود کرده، گفت: وقوع جرم و تخلف در اين پروژه را گزارش‌هاي ناظر سازمان نظام مهندسي و سازمان بازرسي کل کشور تاييد کرده است.

عبدالجلال ايري سخنگوي کميسيون عمران مجلس يازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، درباره حادثه ريزش ساختمان متروپل در آبادان اظهار داشت: پنجشنبه در آبادان حضور داشتيم و پيش از ورود به جلسه ستاد بحران، شاهد تجمعات مردمي بوديم که خواهان کمک بودند و انسجامي به لحاظ مديريت بحران وجود نداشت، اما پس از اين جلسه‌ که در راستاي سرعت بخشي به آواربرداري برگزار شد، شاهد انسجام و هماهنگي خوب و همچنين تسريع در فرآيندها نسبت به سه روز قبل (همان روز حادثه) بوديم.

* ورود سپاه و گروه‌هاي جهادي مديريت بحران در حادثه آبادان را تسريع کرد

وي درباره حضور سپاه پاسداران، بسيج و نيروهاي جهادي در حادثه ريزش ساختمان متروپل بيان داشت: به لحاظ شرايط مديريت بحران قطعا حضور نيرو‌هاي جهادي، بسيج و سپاه پاسداران که در زمينه مديريت بحران تجربيات و تجهيزات خوبي دارند، در اين گونه بحران‌ها موثر است. اتفاقا مديريت بحران و فرآيند‌هاي مرتبط با آن هنگامي سرعت گرفت که سپاه، بسيج و نيرو‌هاي جهادي ورود کردند که قطعا اثر خوب و موثري خواهد داشت.

* کميسيون عمران درباره حادثه ريزش ساختمان در آبادان گزارش مي‌دهد

سخنگوي کميسيون عمران مجلس در پاسخ به اين سوال که با توجه به پيام رهبر انقلاب مبني بر لزوم مجازات مقصران حادثه آبادان و اينکه آيا قرار است کميسيون عمران درباره افراد مقصر در اين حادثه تهيه شود، تصريح کرد: درباره اينکه کدام فرد يا دستگاه و يا نهاد در اين موضوع مقصر است، قطعاً دستگاه قضايي به آن ورود خواهد کرد و مقصران را مشخص خواهد کرد. اما کميسيون عمران مجلس درباره اينکه کدام يکي از دستگاه‌هاي اجرايي کم کاري يا تخلف کرده، ورود کرده و گزارش آن را ارائه مي‌کند.

وي افزود: پيش بيني ها بر اين است که با توجه به فرآيند اين پروژه و اطلاعات آن که در جلسات مديريت بحران با حضور وزير کشور، نظام مهندسي آبادان و اطلاعاتي که از مجموعه‌هاي شهرداري آبادان و شهرداري منطقه آزاد اروند کسب شده، استنباط شد که حادثه آبادان پرونده پيچيده‌اي نيست.

*/ سازمان بازرسي از حدود دو سال قبل به پروژه متروپُل ورود کرده است

ايري با بيان اينکه سازمان بازرسي از حدود دو سال قبل به اين پرونده ورود کرده است، خاطرنشان کرد: اين موضوع بدين معناست که وقوع جرم و تخلف را همه مجموعه‌هايي که با آن‌ها در ارتباط بوديم؛ اعم از گزارش‌هاي ناظر سازمان نظام مهندسي مبني بر تخلفات اين پروژه و سازمان بازرسي کل کشور تاييد کرده و ورود اين سازمان‌ها دال بر وقوع تخلف در اين پروژه است. اينکه چرا به اين تخلفات رسيدگي نشده را بايد دستگاه قضايي کشورمان با توجه به مطالبه به حق مردم نسبت به آن رسيدگي کند و بزودي پاسخگوي مردم عزيزمان خواهيم بود.

نماينده مردم بندر ترکمن، بندر گز و کردکوي در مجلس در پاسخ به اين سوال که آيا قصور رخ داده در اين پروژه مربوط به دولت قبل مي‌شود يا خير، اظهار داشت: سازنده پروژه (حسين عبدالباقي) سال ۹۶ جواز پروژه را از شهرداري دريافت کرده است. پروژه متروپُل آبادان يک پروژه مشارکتي مابين مالکان آقاي عبدالباقي و شهرداري آبادان است.

وي ادامه داد: هنگامي که پروانه اين پروژه صادر شده سازمان نظام مهندسي نسبت به آن تائيديه صادر نکرده و به همين دليل تخلف انجام شده است. پس از نامه‌نگاري‌هاي متعدد نظام مهندسي خوزستان و شهرداري آبادان انجام دادند، سال ۹۸ نظام مهندسي در پروژه با پيشرفت ۵۰ درصدي به عنوان ناظر ورود کرده است. اين ورود هم در راستاي پيشگيري از مشکلات احتمالي و آتي بوده که احتمال وقوع داشته است.

* همه مجموعه‌هاي دخيل در اين پروژه از مشکلات آن مطلع بودند

عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به ساير ابعاد اين پروژه بيان داشت: پس از ورود نظام مهندسي چند ناظر انتخاب مي‌شود و پس از انتخاب اعلام انصراف مي‌کنند. اينجا بود که دومين گروه ناظران نيز انتخاب مي‌شوند و پس از مشاهده مشکلات، دستور توقف فوري و رفع مشکلات پروژه را صادر مي کنند.

وي افزود: حتي نامه نگاري‌هايي نيز صورت مي‌گيرد و اين نامه‌ها نيز به شهرداري تحويل شده است. اينکه چرا اين پروژه متوقف نشده، پس از اين قضيه و با توجه به پاسخ‌هاي مجموعه شهرداري آبادان نشانگر ورود سازمان بازرسي به اين پروژه از سال ۹۸ يا ۹۹ به اين موضوع است. حتي وقتي خواستار بررسي پرونده‌ها شديم به ما گفتند که پرونده‌ها در حال بررسي توسط سازمان بازرسي استان و شهرستان هستند. 

عضو کميسيون عمران مجلس در پايان گفت: همه مجموعه‌هاي دخيل در اين پروژه از مشکلات آن مطلع بودند. اينکه چرا به اين مشکلات رسيدگي نکردند، وظيفه دستگاه قضايي است و ان‌شاءالله دستگاه قضايي با دقت اين موضوع را براي مردم تشريح خواهد کرد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg